Sociaal leren en verantwoordelijkheid: Oudere kinderen helpen de jongere kinderen, wat hun sociale vaardigheden en verantwoordelijkheidsgevoel bevordert. Jongere kinderen kijken op naar de ouderen en leren door hun voorbeeld.
Persoonlijke groei: Omdat kinderen zich in verschillende ontwikkelingsfasen bevinden, kan ieder kind op zijn eigen tempo leren en groeien. Dit creëert een omgeving waarin persoonlijke ontwikkeling belangrijker is dan het vergelijken met leeftijdsgenoten.
Stimuleren van samenwerking: In een stamgroep werken kinderen samen aan projecten en activiteiten, wat samenwerking en wederzijds respect versterkt. Groepswerk is een kernprincipe binnen het Jenaplan-onderwijs.
Continuïteit en veiligheid: De stamgroep biedt een stabiele, sociale omgeving waarin kinderen zich veilig voelen, doordat ze meerdere jaren bij dezelfde leerkracht en in dezelfde groep blijven.
Kortom, stamgroepen bevorderen zowel de sociaal-emotionele ontwikkeling als het academisch leren binnen een veilige, samenwerkende omgeving in het Jenaplan-onderwijs.