Onze visie: waar we in geloven

Wij geloven dat iedereen uniek en anders is. Kinderen hebben het recht hun eigen identiteit en talenten te ontwikkelen. Het leren waarderen en benutten van onderlinge verschillen maakt hen sterker.
Wij geloven dat de school een leef-werkgemeenschap is waar alle talenten tellen en die zich kenmerkt door openheid, dialoog en zelfreflectie. Onderwijs vindt plaats in pedagogische (opvoedkundige) situaties. Hierbinnen hebben samen werken, samen spelen, samen vieren en met elkaar in gesprek zijn hun eigen plek.
Wij geloven dat de kwaliteit van ons onderwijs verbetert wanneer kinderen, ouders en team samenwerken en hun krachten bundelen.

Op onze school wordt gewerkt in stamgroepen. Stamgroepen vormen een essentieel onderdeel van het Jenaplan-onderwijs, waarbij kinderen van verschillende leeftijden samen in één groep zitten. Dit biedt diverse voordelen:

Sociaal leren en verantwoordelijkheid: Oudere kinderen helpen de jongere kinderen, wat hun sociale vaardigheden en verantwoordelijkheidsgevoel bevordert. Jongere kinderen kijken op naar de ouderen en leren door hun voorbeeld.

Persoonlijke groei: Omdat kinderen zich in verschillende ontwikkelingsfasen bevinden, kan ieder kind op zijn eigen tempo leren en groeien. Dit creëert een omgeving waarin persoonlijke ontwikkeling belangrijker is dan het vergelijken met leeftijdsgenoten.

Stimuleren van samenwerking: In een stamgroep werken kinderen samen aan projecten en activiteiten, wat samenwerking en wederzijds respect versterkt. Groepswerk is een kernprincipe binnen het Jenaplan-onderwijs.

Continuïteit en veiligheid: De stamgroep biedt een stabiele, sociale omgeving waarin kinderen zich veilig voelen, doordat ze meerdere jaren bij dezelfde leerkracht en in dezelfde groep blijven.

Kortom, stamgroepen bevorderen zowel de sociaal-emotionele ontwikkeling als het academisch leren binnen een veilige, samenwerkende omgeving in het Jenaplan-onderwijs.